Historie

Ontdek meer over de oprichting van de Anna Muntz Stichting en de ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar.

Wat vooraf ging…

Nog voordat de stichting echt van start ging, werd oprichter Japhet Willemstein ziek. Op zijn ziektebed vond hij het nog erg belangrijk om een bestuur voor zijn gewenste stichting samen te stellen, met een nieuwe voorzitter. Verder gaf hij aan welke doelen hij belangrijk vond om in de toekomst te steunen.
Zo was hij heel enthousiast over Projecthulp Sri Lanka, een kleinschalig initiatief uit Giessenburg, opgericht door Gerrit en Marian Muis. Met financiële steun van de Anna Muntz Stichting is door hen  o.a. het Anna Center in Paalaiyootru gebouwd. Een multifunctioneel centrum dat functioneert als consultatiebureau en medisch centrum voor een groot aantal mensen uit de omgeving. Dit was voor de Anna Muntz stichting het eerste grote project.
Ook de Derde Wereld Werkplaats (nu Tools to Work) had het hart van J. Willemstein gestolen. Hier worden oud gereedschap, fietsen, naaimachines en computers gerepareerd en als nieuw ingezet in Afrikaanse landen. Tevens worden mensen ter plaatse opgeleid om de apparaten te bedienen, zodat ze zelf een bedrijfje op kunnen richten en daardoor een betere toekomst tegemoet gaan.
Geert Willemstein was voorzitter van het bestuur tot februari 2014. Daarna nam Ernst Willemstein deze functie van hem over.
Inmiddels doneren wij jaarlijks aan zo’n 65 à 70 instanties, die met zorg gekozen zijn, met uiteenlopende doelstellingen. Deze variëren van hulp aan kinderen, vrouwen, waterprojecten, medische hulp, onderwijsprojecten, microfinanciering, lokale hulpprojecten en noodhulp bij grote rampen. De projecten liggen verspreid over de hele wereld.

Anna Center in Palayoothu, gerealiseerd door Projecthulp Sri Lanka